GDPR för IT-sektorn
Hur GDPR hanteras och påverkar är unikt för olika företag och, inte minst, olika sektorer. Alla företag har olika kundmöten, olika tjänster och erbjudanden till sina kunder. Dessa kan ge olika konsekvenser men också olika områden som man behöver vara särskilt vaksam på.
GDPR-Hjälpen däremot förstår hur du driver din verksamhet och samtidigt följer kraven på ditt företag.
Sitter man på en IT-funktion, antingen som extern konsult, som leverantör av IT-tjänster eller som intern IT-ansvarig, så möts man ofta av förväntningar om att man ska lyckas skapa lösningar som möter marknadens efterfrågan men samtidigt få GDPR att inte vara ett hinder. Man behöver ofta visa att man är relevant och kreativ, utan att tumma på kvalitét och säkerhet. Speciellt i en tid där IT-säkerhet blir allt viktigare.
Unika aspekter för IT-sektorn är ofta:
Teknikutvecklingen är otroligt snabb och det finns mycket ny information att hålla koll på.
De man kommunicerar med på kundsidan förväntar sig lösningar, inte hinder eller saker som tar tid.
Man har en balans i att kunna leverera men samtidigt hålla god kvalitét.
Man är ofta en avgörande nyckel i att försäkra att personuppgiftshanteringen från grunden är korrekt och att den kan hållas korrekt över tid.
Kunder har förväntningar om att man kan leverera allt enligt lag samtidigt som erbjuder de senaste lösningarna.
Som IT-expert är det viktigt att kunna se till att de lösningar man presenterar är i linje med GDPR och dagens lagkrav. Det blir en grundförutsättning i att leverera kvalitét.
Vill du ha hjälp? Ta kontakt så tar vi ett möte!