GDPR för e-handelsbranschen
Hur GDPR hanteras och påverkar är unikt för olika företag och, inte minst, olika sektorer. Alla företag har olika kundmöten, olika tjänster och erbjudanden till sina kunder. Dessa kan ge olika konsekvenser men också olika områden som man behöver vara särskilt vaksam på.
GDPR-Hjälpen däremot förstår hur du driver din verksamhet och samtidigt följer kraven på ditt företag.
När man erbjuder en e-handel talar man till kunder som ofta har oändligt många valmöjligheter, ens kunder möts av olika erbjudanden hela tiden och man vill se till att processen från tanke till köp är så smidig som möjligt så att man inte förlorar kunden på vägen. Samtidigt har man en unik roll där man bygger upp sin trovärdighet gentemot kunden om man visar att man är seriös, särskilt i en tid där enskilda blir allt mer medvetna om deras integritet.
Unika aspekter för e-handeln är ofta:
Man måste se till att det är lätt för kunden att handla.
Kunderna kan snabbt tappa fokus och handla av någon annan med ett bättre erbjudande.
Man tar emot en stor mängd personliga uppgifter, antingen direkt eller i samarbete med en betal- eller leveranslösning.
Man har en balans i att inte trötta ut kunden samtidigt som man har en skyldighet att informera.
Även om betallösningen följer GDPR så betyder det inte att ditt bolag följer GDPR.
Därför det viktigt att man som e-handel får hjälp av någon som förstår er verksamhet, förstår de särskilda svårigheterna i dagens onlinehandeln och förstår hur ni praktiskt kan implementera GDPR i er verksamhet. Så att ni kan ta ansvar, leverera kvalitét och arbeta för ett starkare bolag utan att GDPR hindrar er verksamhet.
Vill du ha hjälp? Ta kontakt så tar vi ett möte!